Van Handwerk naar Hightech: Hoe Garages in Bijna 40 Jaar Compleet Veranderden
Het was een gewone dinsdag in oktober 1986. Jan Bakker reed zijn bordeauxrode Opel Kadett de werkplaats van garage Van der Meer binnen. De motor maakte al weken vreemde geluiden, en de grote beurt was al lang uitgesteld.
“Goeiemorgen Jan!” riep Piet van der Meer vanachter zijn bureau, waar hij net een werkorder aan het uitschrijven was met zijn vulpen. De telefoon ging – alweer. Mevrouw Jansen wilde weten of haar Fiat Uno al klaar was. Piet legde zijn pen neer, liep naar de werkplaats en riep naar monteur Willem: “Hé Willem, is die blauwe Uno van Jansen al klaar?”
Dit tafereel speelde zich duizenden keren per dag af in Nederlandse garages. Alles ging via de telefoon, werkorders werden met de hand geschreven, en onderdelen bestellen betekende opnieuw bellen of een fax versturen. Het werkte, maar het kostte tijd. Veel tijd.
Toen Alles Nog Handwerk Was
In de jaren ’80 draaide een garage op vakmanschap, overzicht en een flinke dosis improvisatietalent. Piet had zijn agenda altijd bij de hand – een dik, zwart boek met ezelsoren waar alle afspraken in stonden gekrabbeld. Soms moest hij drie keer kijken om te ontcijferen wat hij een week eerder had opgeschreven.
Willem, de hoofdmonteur, werkte al twintig jaar met zijn handen en zijn oren. Hij hoorde aan het geluid van een motor wat er mis was. Zijn gereedschapskist was zijn beste vriend, zijn multimeter zijn trouwste helper. De werkplaats had twee bruggen – een hydraulische en een mechanische – en met vier monteurs was het altijd een puzzel wie wanneer waar kon werken.
Onderdelen bestellen? Dat ging via het dikke boek met leveranciers, gevolgd door een telefoontje. “Hallo Henk, met Piet van Van der Meer. Ik heb een koppakking nodig voor een Kadett uit ’84…”
De factuur werd netjes uitgetypt op een oude Olympia typemachine. Een typfout? Dan kon je opnieuw beginnen. Betaling gebeurde meestal contant, soms met een cheque als het een grote rekening was.
De Eerste Stap Naar Digitaal
Piet van der Meer was een vooruitdenker. In 1986, toen de meeste garages nog volledig op papier werkten, besloot hij als een van de eerste bedrijven in Nederland gebruik te maken van iets revolutionairs: Automaat, het nieuwe garagemanagementsysteem van CSW Software.
“Wat moet ik met zo’n ding?” vroeg Willem toen Piet met een grote grijze computer aankwam. “Ik weet toch waar alle onderdelen staan?”
Piet zelf was ook niet helemaal overtuigd. Het was een behoorlijke investering voor een garage met vier monteurs, en de eerste weken waren zwaar. Alles wat ze altijd handmatig hadden gedaan, moest nu via dat beeldscherm met de groene letters. Maar langzaam werd duidelijk dat Automaat meer was dan een dure speeltje.
“Weet je wat het mooiste was?” vertelt Piet nu, inmiddels 78 jaar oud. “Ik kon eindelijk alle klantgegevens terugvinden zonder dozen vol kaartjes om te spitten. En die werkorders – die werden netjes opgeslagen. Geen zoekraken meer, geen onleesbaar handschrift.”
Een Nieuwe Wereld in 2025
Bijna veertig jaar later rijdt Emma de Wit haar Kia Niro Hybrid het bedrijf binnen van Van der Meer & Zonen. Ja, dezelfde garage, maar nu gerund door Piets zoon Mark. De werkplaats is groter, moderner, en vol met apparatuur die Piet zich in 1986 nooit had kunnen voorstellen. Waar toen twee bruggen stonden, zijn er nu zes. Het team is gegroeid van vier naar acht monteurs. En waar eens één computer met Automaat stond, werkt nu het hele bedrijf in de cloud met AutomaaT GO – de moderne opvolger die in 2017 werd geïntroduceerd.
Emma heeft geen telefoontje hoeven plegen. Gisteren kreeg ze een notificatie via de app: “Tijd voor je onderhoudsbeurt!” Met een paar tikken op haar telefoon had ze een afspraak gemaakt voor vandaag. Geen gedoe, geen wachten tot de garage open ging.
Toen ze vanmorgen haar auto binnen reed, stond monteur Sarah al klaar. Niet met een handgeschreven werkorder, maar met een tablet waarop alle gegevens van Emma’s auto stonden. AutomaaT GO had alles al klaarstaan: kilometerstand, onderhoudshistorie, zelfs de laatste keer dat de banden zijn verwisseld.
“We gaan even kijken wat je auto nodig heeft,” zegt Sarah terwijl ze de diagnosecomputer aansluit. Binnen een paar minuten heeft ze een compleet overzicht van alle systemen. Geen gokwerk, geen “op gevoel” – gewoon harde data.
De onderdelen die nodig zijn, staan al klaar in het magazijn. De werkplaatschef had ze vanuit AutomaaT GO al besteld bij de voorbereiding van de dag. En natuurlijk: precies op tijd geleverd. Geen telefoontjes, geen wachttijd.
Waar de Echte Winst Zit
Mark van der Meer lacht als hij terugdenkt aan de verhalen van zijn vader. “Pa vertelde altijd over die stapels werkorders op zijn bureau. En hoe hij soms een hele middag kwijt was aan het uitzoeken wie wanneer wat had besteld. Nu doe ik dat met een paar muisklikken.”
Monteur Sarah heeft het een keer doorgerekend. “Een gemiddelde onderhoudsbeurt loopt nu ruim een half uur sneller dan vroeger,” zegt ze. “Niet omdat we sneller sleutelen – goed werk kost nog steeds tijd – maar omdat alles daaromheen veel efficiënter is geworden. Geen papieren werkorders, geen eindeloos bellen voor onderdelen, geen zoekgeraakte dossiers.”
Mark knikt. “Met acht monteurs en zes bruggen doen we zo’n 2.500 auto’s per jaar. Als je per auto 32,5 minuten bespaart, dan kom je uit op 1.354 uur per jaar.”
Hij opent zijn telefoon en rekent hardop: “Een ervaren automonteur verdient gemiddeld zo’n 22 tot 28 euro bruto per uur. Dat betekent een loonkostenbesparing van ongeveer €30.000 tot €38.000 per jaar. Dat is grofweg gelijk aan het volledige bruto jaarsalaris van één monteur.”
“En dat is alleen nog de tijdwinst,” voegt hij toe. “Tel daar de extra klanttevredenheid, lagere foutkans en betere werkplanning bij op, en je hebt een serieuze voorsprong op garages die nog op papier werken.”
Wat Echt Belangrijk Blijft
Ondanks alle technologie is er één ding dat nooit is veranderd: het vakmanschap. Sarah werkt met de modernste diagnostische apparatuur, maar ze weet ook dat een goede monteur meer is dan iemand die codes kan lezen.
“Technologie helpt enorm,” zegt ze, “maar je moet nog steeds weten wat je doet. Een computer vertelt je wel wat er mis is, maar niet altijd waarom. En soms hoor je gewoon aan het geluid dat er iets niet klopt, ook al zegt de computer dat alles oké is.”
Willem, inmiddels 68 en al jaren met pensioen, komt nog wel eens langs voor een bakje koffie. Hij kijkt met bewondering naar de moderne werkplaats. “Jij boft maar,” zegt hij tegen Sarah. “Wij moesten alles uit ons hoofd onthouden. Jij hebt alle informatie binnen handbereik. Maar wat ik wel mooi vind – jullie hebben nog steeds die passie voor het vak. Dat is nooit veranderd.”
De Reis Gaat Door
Emma’s auto is inmiddels klaar. Ze krijgt een notificatie op haar telefoon, betaalt online, en kan haar auto ophalen. Geen wachtrijen bij de balie, geen zoeken naar kleingeld. Vijf sterren geeft ze in de app – en dat doet ze graag, want service als deze verdient waardering.
Mark kijkt tevreden toe hoe ze wegrijdt. Van Piets eerste Automaat-computer in 1986 tot de cloud-gebaseerde AutomaaT GO van vandaag – het is een hele reis geweest. En het gekke is: die reis is nog niet af. Volgend jaar viert CSW Software zijn 40-jarig bestaan. Vier decennia waarin ze hebben meegegroeid met een branche die nooit stilstaat.
“Ik ben benieuwd wat de komende jaren nog brengen,” zegt Mark. “Elektrische auto’s, zelfrijdende systemen, nog meer digitalisering. Maar één ding weet ik zeker: de basis blijft hetzelfde. Goede service, vakmanschap, en software die het werk makkelijker maakt in plaats van moeilijker.”
Straks komt er weer een nieuwe klant binnen. Misschien wel iemand die voor het eerst komt. Of iemand die al dertig jaar trouw is aan het bedrijf, zoals Jan Bakker destijds was. Het maakt niet uit. Of het nu 1986 is of 2025 – een goede garage draait om vertrouwen, vakmanschap en service. De rest is gewoon slimmer geworden.
CSW Software viert volgend jaar zijn 40-jarig bestaan. Van de eerste Automaat-installaties in 1986 tot AutomaaT GO in de cloud vandaag de dag – bijna vier decennia waarin Nederlandse garages zijn geëvolueerd van handwerk naar hightech. Wil je weten hoe jouw garage die 1.354 uur – en een heel bruto jaarsalaris – per jaar kan terugpakken? Dan laten we je graag zien wat AutomaaT GO voor jou kan betekenen.